Mörkö Engineering Oy
www.morkoengineering.fi

Karmin ja karmikiinnityksen kestävyys putoamisen estävissä lasiseinissä

Coming soon -logo

Kun lasiseinä tai korkea ikkuna (alakarmi normaalia kaidekorkeutta alempana) toimii putoamista estävänä rakenteena, on sen kestettävä Suomen rakentamismääräysten mukainen kaidekuorma. Lasin kestävyyden todentaminen ei yleensä ole ongelma, mutta karmin ja karmikestävyyden todentamisessa on rakennusalalla jonkin verran haasteita, joissa Mörkö Engineering on voinut auttaa monia asiakkaita

Turvalasien valmistajat pystyvät yleensä esittämään itse lasielementin kestävyyden riittävin lujuuslaskelmin ja sertifikaatein, mutta kaikissa rakennushankkeissa ei ole saatu riittävän helposti lujuuslaskelmia lasielementin kiinnityksestä karmiin ja karmin kiinnityksestä seinään. Tarpeita on ollut etenkin julkisissa ja kokoontumisiloissa, joissa kaidekuorma on asuinrakennusta suurempi: 1,0 kN/m (kuormaluokka C1-C4 sekä D).

Mörkö Engineering Oy on laatinut ikkunakarmien ja karmikiinnitysten lujuuslaskelmia useisiin kohteisiin, jotka tyypillisimmin ovat olleet kuormaluokan C1 kouluja ja päiväkoteja. Asiakkaitamme ovat olleet mm. Skaala IFN, SRV Rakennus, Jatke Toimitilat ja Suomen Parveketekniikka, ja kohteissa on tehty laskelmia mm. Skaalan, Alavus Ikkunoitten, Saajoksen, Walleniumin ja Suomen Parveketekniikan ikkunoihin ja muihin lasirakenteisiin.

Ikkunakarmin kestävyys on usein monen tekijän summa, ja laskelmissa onkin tarkasteltu muun muassa lasi-, puu-, alumiini-, MDF-, polyamidi- ja teräsosien kestävyyttä sekä liimoja ja silikoneja. Laskelmat on tehty eurokoodien ja Suomen rakentamismääräysten mukaisina. Tyypillisesti kuormaluokassa C1 lujuuslaskennan jälkeen on päädytty vahvistamaan karmia hieman valmistajan perusratkaisuun verrattuna esim. kiinnikejakoa tihentämällä. Karmit on saatu kestämään pienin muutoksin eikä ylimääräisiä kaiteita tai vastaavia ole tarkastelemissamme kohteissa tarvinnut asentaa.

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun on voitu toteuttaa arkkitehdin näkemystä korkeilla ikkunoilla ilman ylimääräisiä kaiteita. Monissa kohteissa hankkeen etenemistä jo pidempään hankaloittanut suunnitelmapuute on saatu ratkaistua ripeästi pian sen jälkeen, kun on otettu yhteyttä Mörkö Engineeringiin.


Katso myös Lasikaiteen lujuuslaskenta
Contact:
Mörkö Engineering Oy
Tampere, Finland

Eki Lehtimäki
+358 40 1535789
eki.lehtimaki(ät)morko-eng.fi

Eki Lehtimäki